Een zuinige aanbieding
CD-verkoop wat slap tijdens de zomermaanden? De Vereniging Klassieke Zaken weet er wat op: de complete pianosonates van Beethoven door Alfred Brendel op 10 CD’s voor 33 euro. Paf boem. Kan je niet laten liggen, net als die complete Mozartsonates door Brautigam van een paar jaar terug.
Dus daar zit je met een zwarte doos en een heleboel schijfjes. Op zoek naar heg of steg valt het al direct op dat er generlei vorm van toelichting aan boord is. Alleen een lijstje met tracks en opusnummers. Waar zelfs de goedkoopste Kruidvat-uitgave vergezeld gaat van een epistel wordt hier gezwegen in alle talen. Terwijl die Beethoven juist zo’n interessante rakker was.
Leuk voor de omzet van de detailhandel, maar op de klant lijkt maximaal bezuinigd te zijn. Want wie koopt er zo’n box? De liefhebber? Misschien, maar die heeft z’n portie Beethoven al in huis. Een belangrijk deel van de kopers zullen klassieke ‘instappers’ zijn. En hebben juist die niet behoefte aan een beetje context?
Het is natuurlijk fraai dat een A-merk als Brendel in de aanbieding gaat. Maar de manier waarop geeft je toch nog een vieze smaak in de mond.